|
||||||||
|
Een kleine drie jaar geleden schreef mijn ‘Rootstime’-collega Dani Heyvaert een mooie recensie over het toen uitgebrachte debuutalbum “Barkas” van het Belgische jazztrio ‘Kameel’ dat bestaat uit gitarist Patrick Steenaerts, bassist Hans Mullens en drummer Geert Roelofs. De opvolger van die plaat werd nu aan mij toevertrouwd om eens een andere opinie over deze band te horen. Maar heel verrassend kan ik niet uit de hoek komen over hun nieuwe album “Trugschluss” dat begin februari 2023 op de platenmarkt zal gaan verschijnen. Want net als mijn collega moet ik bekennen dat ik blij verrast ben door de veelzijdigheid en de originaliteit van het drietal muzikanten van ‘Kameel’. Alle tien tracks op het album zijn instrumentaal en lijken via experimentele sessies tot stand gekomen te zijn. Ze kunnen binnen afzienbare tijd misschien dienst doen als ondersteunende soundtrack bij films of documentaires. Als voorbeeld van de progressieve sound die ‘Kameel’ in deze nummers produceert geven we de albumtiteltrack en tweede single “Trugschluss” en het als eerste single uitgebrachte nummer “Tonny” mee op de twee video’s bij deze recensie. Dat de drie heren topmuzikanten zijn op de door hen bespeelde instrumenten blijkt later op dit album ook uit nummers als het intrigerende “Schimanski”, het experimentele “Showgun” en de als gezellige jamsessies klinkende tracks “Charlie Tango” en “Point Comb”. Hun nummers op dit tweede album worden vooral gekenmerkt door het vaak verrassende en unieke gitaarspel van Patrick Steenaerts en ook door de sfeervolle synthesizerklanken die de groep aan hun jazzy sound heeft toegevoegd. (valsam)
|